Amazon Nederland

Amazon Nederland wil met meer dan 100 miljoen producten en scherpe prijzen de Nederlandse onlinemarkt veroveren. De prijzen voor elektronica liggen net iets lager dan bij de concurrent echter, valt het assortiment erg tegen.

“We denken ons te kunnen onderscheiden door ons grote productassortiment: meer dan 100 miljoen producten tegen heel scherpe prijzen en heel snelle levering”, zo zegt Alex Ootes van de webwinkel tegen RTL Z. Ootes is verantwoordelijk voor de uitbreiding van Amazon binnen Europa. “Die 100 miljoen producten moeten er steeds meer worden. Als de klant iets niet kan vinden, kan hij het ook niet kopen.”

Via Duitsland is het goedkoper

Vooralsnog valt het elektronica aanbod van Amazon erg tegen, zegt marketingmanager bij prijsvergelijkingsbedrijf Omnia Retail, Esther de Winter. Elektronica is één van de belangrijkste en tevens grootste categorieën bij de Nederlandse webshops. Amazon heeft in deze categorie maar slechts de helft van de producten die de concurrent Bol aanbiedt blijkt uit een analyse van Omnia. De producten die er wel op staan, zoals bijvoorbeeld tablets, zijn ongeveer 3 procent goedkoper.

Maar in Duitsland is het nog lager. Wanneer je de producten van de Nederlandse Amazon vergelijkt met die van Duitsland, zie je dat de prijzen hier zo’n 7 procent hoger liggen. Een opvallend punt is dat je vanuit Nederland momenteel nog gewoon via amazon.de kunt shoppen.

Amazon Prime

De abonnementsdienst Amazon Prime is in Nederland wel een stuk goedkoper. Waar je bij de meeste andere markten rond de 8 euro per maand betaalt, betaal je hier maar 2,99 euro. Voor dit bedrag krijg je niet alleen standaard gratis bezorging maar ook toegang tot de streamingsdienst van Amazon. Daarnaast kun je via deze app ook onbeperkt al je foto’s opslaan.

Verruiming van het aanbod

Hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit Kitty Koelemeijer denkt dat de komst van Amazon vooral kan leiden tot een grote verruiming van het aanbod. Dit omdat Amazon ook hun eigen private labels en buitenlandse aanbieders aanbiedt. Dit betekent voor de Nederlandse consument goed nieuws, want er wordt verwacht dat de prijzen scherper worden en de leveringsvoorwaarden in ieder geval niet slechter. Maar zijn er dan ook partijen die hiervan de dupe kunnen zijn?

“Dat ligt er maar net aan hoe snel de markt uitbreidt. In witgoed gaat Amazon niet zo snel Coolblue en Mediamarkt nadoen, ze zullen vooral op kleinere elektronica gaan stunten. Dan is de vraag of de concurrentie mee kan qua prijzen, qua inkoop.”

Bol.com

Koelemeijer maakt zich niet zoveel zorgen over Bol. “Die winkel is goed uitgerust, al missen ze het ecosysteem dat Amazon heeft met Prime. Alles is erop gericht bij Amazon om de klant in dat systeem te houden. Of Bol een dealtje moet sluiten met Netflix? Dat is een hartstikke leuk idee, vanuit Bol. Netflix zal dan wel iets van beleid moeten hebben om lokaal samen te werken.”

Bron foto: nu.nl

Laat hieronder uw mening weten