Externe verkopers bol.com

Online webshops zijn makkelijk. Je besteld er iets met een druk op de knop en voor je het weet bezorgd iemand het thuis. Maar we externe verkopers bol.com volgooien met advertenties die misschien te mooi zijn om waar te zijn. Je mag dan wel niet langer naar een fysieke winkel hoeven en kunt gewoon vanuit huis werken. Toch gaat het goed fout als het echt fout gaat. Bol.com krijgt daardoor nodige kritieken. Diverse kopers hielden een nare nasmaak over bij hun aankoop.

Externe verkopers bol.com maken problemen

De website maakt steeds meer gebruik van externe verkopers. Wanneer er dan een complicatie optreed, betekend dit dat niet bol.com voor de problemen opdraait, maar die externe verkoper. Uiteindelijk is het voor iedereen mogelijk om een zogenaamde seller (verkoper in het Engels) te worden voor bol.com. Bij meer dan de helft van de producten wordt gebruik gemaakt van een zo een seller. Alhoewel velen daarvan een eigen site hebben, is van sommigen nul informatie te vinden.

Dit zorgt voor de nodige problemen. Denk aan verkeerde stekkers of handleidingen die plots in het Chinees worden bezorgd. Eerder rapporteerde radar al dat het stel Simone Brinkman en Erwin Hoorweg via een Externe verkoper tegen dit probleem aanliep. Het stel wilden twee raamsensoren aanschaffen die ook via AliExpress werden aangeboden. Ze waren hiervan vooraf op de hoogte.

Sensoren via AliExpress zelfde kwaliteit

Het stel koos expres voor bol.com omdat ze een beter vertrouwen hadden in de service van deze webwinkel. Dat bleek voor hen niet de juiste keuze. Uiteindelijk kreeg het koppel een duurder prijskaartje en een handleiding in het Chinees. Daar viel geen kaas van te maken. Daarnaast traden er nog andere problemen op. Zo hadden ze nog een extra onderdeel, een Chinese adapter nodig, die dus los moest worden gekocht. De externe verkoper liet niks horen over opties tot nabestelling, dus besloten de kopers om zelf maar het één en ander uit te zoeken.

Die adapter hebben we zelf maar aangeschaft, want bol.com verwees naar de externe verkoper en die reageerde niet“, aldus Brinkman tegen Radar. Omdat het stel nog meer sensoren nodig had, is er een nieuwe bestelling geplaatst. Deze keer daarentegen gewoon via AliExpress. Daar was alles voor de helft van de prijs en zat net zo een mooie Chinese handleiding bij als het product wat bij bol.com werd aangeboden. Net zo onbegrijpelijk dus voor de klant.

Verkeerde verwachtingen van de klant

Uiteindelijk is het de klant wel gelukt om alles te instaleren. Dit ging daarentegen niet zomaar. Er moest veel energie in worden gestoken. Soortgelijke problemen komen vaker voor. Mensen hebben de verwachting dat alle producten van bol.com onder het Thuiswinkel.org Waarborg vallen. Dit is voor de producten die bol.com zelf levert, maar niet direct voor de producten van externe verkopers en sellers.

Thuiswinkel.org kan klanten die via deze externe verkopers een aankoop plaatsen niet helpen. Er kan eventueel met bol.com in gesprek worden gegaan om te kijken of die niet langer toestaat dat die externe verkoper zijn diensten aanbied. Bol.com lijkt liever naar de partners zelf te verwijzen.

Keurmerk voor externe verkopers

Als reactie hierop heeft Thuiswinkel.org een zogenaamd sellers-certificaat gelanceerd. Zo een certifiaat is niet gratis. Sellers moeten hier maar liefst 250 euro voor neertellen. Daarnaast moet een seller aan verschillende voorwaarden voldoen. Uiteindelijk gaat Thuiswinkel.org dan net als nu het geval is bij webwinkels, streng die voorwaarden handhaven. Als een seller een certificaat heeft dan kan Thuiswinkel.org bemiddelen bij klachten.

Op het moment kan dit niet omdat externe verkopers dus niet het keurmerk hebben, wat bol.com als webwinkel wel heeft gekregen. Het is nog onbekend of sellers het interessant vinden om hier voor de toekomst in te investeren. Binnenkort komt Amazon naar de Nederlandse markt, dus dan is het sowieso maar de vraag of het systeem houdbaar is. Waarschijnlijk zullen dan sellers niet alleen uit Nederland, maar verschillende landen uit Europa komen. Dit maakt zo een keurmerk toch een stuk ingewikkelder, wat voor twijfels over de waarde ervan zorgt.

Snel zelf beginnen als verkoper

In ieder geval kan iedereen heel snel zelf een verkoper bij bol.com worden. Hiervoor moet je jezelf inschrijven bij de Kamer van Koophandel (Kvk), vervolgens meld jij je met bedrijfsnaam en kvk nummer bij de webwinkel zelf. Vooral jonge ondernemers maken veel gebruik van deze manier van verkopen. Zo wordt er bijvoorbeeld via AliExpress een voorraadje van een bepaald product ingeslagen. Vervolgens wordt dat product voor een wat hogere prijs en het gevoel dat er dus via bol.com als plek waar het product wordt geadverteerd een hoge service tegenover staat.

Bol.com heeft zelf van alles op stelten gezet om het extra makkelijk te maken voor jonge ondernemers. Zo is er zelfs een heel logistiek proces wat Logistiek via bol.com heet. Je betaald dan als ondernemer een percentage van je omzet, gebaseerd op het aantal producten wat wordt verkocht. Op die manier kunnen producten heel makkelijk bij de klant worden gebracht, zonder dat de nieuwe ondernemer hier heel veel voor hoeft te regelen. Webwinkels liften nog wel eens mee op bol.com door op deze manier heel makkelijk zichzelf aan te melden.

Bol.com negatief onder de aandacht

In korte tijd is bol.com al meermalen in het nieuws gekomen. Zo werd er eerder al bericht omdat er kamervragen werden gesteld rondom een nazi boek wat bol.com aanbied. De webwinkel wilde dit boek niet uit haar webwinkel halen. Meer informatie hierover is terug te vinden in een eerder publicatie. Het gaat hier om een naziboek gericht op kinderen. Zowel het Auschwitzmuseum in Polen als een grote groep mensen is om deze actie ontzettend woedend op de eigenaren van bol.com.

Laat hieronder uw mening weten