gratis ov

In Luxemburg wordt er hard gefeest. Niet omdat het een feestdag is, maar omdat de regering haar inwoners wel een heel groot cadeau heeft gedaan. Gratis OV! Vanaf dit weekend hoeven inwoners van het kleine land niet langer de portemonnee te trekken om van plek A naar B te worden vervoerd. Bus- en treinvervoer wordt aangeboden zonder dat hier een vergoeding voor word gevraagd.

Luxemburg trekt de portemonnee

Dit wordt luid gevierd met dans en muziek. Niet gek. Openbaar vervoer is handig maar ontzettend prijzig. Zeker als je niet van allerlei kortingen of aanbiedingen kunt genieten. Ga maar eens een keertje met de trein en je voelt je portemonnee met hetzelfde gemak een stuk lichter worden. Luxemburg heeft daarentegen een oplossing gevonden om meer mensen het openbaar vervoer te laten nemen.

Vanaf klokslag 0:00, zaterdag op zondag, hoeft daar niemand meer voor het openbaar vervoer te betalen. Men kan gewoon instappen en vervolgens plaats nemen in één van de stoelen. Vervolgens rijdt het vervoer naar bestemming. De regering wil zo het vele autogebruik ontmoedigen en hoopt dat het aantal ov-gebruikers minimaal met 20 procent toeneemt. Het land wil zo aan het milieu, maar hoofdzakelijk proberen een groot fileprobleem oplossen.

Veel geld naar bussen en treinen

Dat laatste is volgens de regering ook ontzettend hard nodig. Voor iedereen die dacht dat het in Nederland erg is qua files, wil de wegen van Luxemburg maar al te graag vermijden. Het land stond in 2017 heel hoog op de lijst met landen met ergste files. Het land is niet trots op haar vijftiende plaats en gemiddeld 33 uur aan autofile. Daarnaast is het een land waar de bewoners ontzettend veel auto’s hebben. Zo tonen cijfers van Eurostat aan dat per duizend inwoners 670 auto’s in gebruik zijn.

Gaat daar nu verandering in komen? Luxemburg is in ieder geval al koploper met haar initiatief om de auto aanzienlijk minder aantrekkelijk te maken. Zo heeft het land een primeur binnen Europa als het gaat om het gratis aanbieden van openbaar vervoer. Voor het land is de overstap misschien een stuk logischer voor Nederland. Zo konden onder andere mensen tot en met 20 jaar al genieten van gratis OV. Door nu iedereen gratis te laten reizen, wordt het aanbod uitgebreid.

Verbetering van vervoer

Nu het hele land gebruik mag maken van gratis OV, is de hoop volledig gevestigd op de afwezigheid van zoveel auto’s op de wegen. Zolang een locatie maar per gratis OV bereikbaar is, kan het voor veel mensen uit Luxemburg erg voordelig uitpakken dat gratis reizen. Wel moet er rekening worden gehouden dat men tweede klas reist. Voor de eerste klas blijft er nog wel een ticketsysteem bestaan, zodat iedereen die hier behoefte aan heeft eerste klas kan reizen.

Door de jaren heen wil Luxemburg zichzelf nog meer verbeteren op het gebied van infrastructuur. Dat mag ook wel wat kosten. Het land van ruim 620.000 inwoners trekt de portemonnee voor een rekening die al snel oploopt tot zo’n 41 miljoen euro. Dit gaat om een jaarlijkse uitgave. De totale uitgave aan het verbeteren van bus- en treinverkeer ligt nog veel hoger. Zo wordt er tot 2027 geschat 4 miljard euro uitgegeven. Een flink bedrag. Het is dan ook twijfelachtig of andere landen snel dit voorbeeld zullen volgen. Zo zitten er de nodige haken en ogen aan dit plan.

Massaal in Luxemburg gaan wonen?

Is het gratis reizen een goede reden om maar naar dat land toe te verhuizen? Misschien niet, maar wel handig voor veel mensen die sowieso al in Luxemburg werken. Sowieso reizen er veel buitenlanders over de wegen van Luxemburg. Denk bijvoorbeeld aan grensarbeiders uit België, Duitsland en Frankrijk die in Luxemburg (stad) werken. Sowieso zijn op dit moment veel buitenlanders die eventjes de grens over gaan om in Luxemburg hun auto vol te tanken. Die gaan natuurlijk gewoon met de auto en zullen geen interesse hebben in dit gratis OV.

Veel buitenlandse autorijders zullen nog steeds met de auto de grens over komen. Dit komt omdat in dit land de brandstofprijzen relatief laag zijn. In veel landen liggen de brandstofprijzen hoger. Daarnaast is het misschien ook wel niet helemaal gratis te noemen. De regering moet al dat geld ergens vandaan halen. De belastingbetaler zal uiteindelijk indirect toch opdraaien voor de kosten van het openbaar vervoer.

Gratis OV toekomstperspectief?

De toekomst zal leren hoe lang dit initiatief vol te houden is en of dit tot minder automobilisten zal leiden. In ieder geval is er flink gefeest door de aankondiging en maakt het een deel van de Luxemburgse bevolking blij. Potentieel zou het dus ervoor kunnen zorgen dat die feestgangers in ieder geval voortaan het openbaar vervoer nemen. Vooralsnog hopen al verschillende inwoners uit andere landen dat ook in hun land gratis openbaar vervoer zal worden aangeboden.

Ook in Nederland zijn daar fans van om uiteindelijk het fileprobleem in ons land op te lossen. De vraag is of het hier ook zal werken. Hier wordt het allemaal door verschillende bedrijven gedaan die verschillende concessies hebben ondergaan voordat ze het vervoer in een regio mochten aanpakken.

Laat hieronder uw mening weten