influencers wereldwijd klimaatverandering klimaatcrisis

Influencers hebben bewezen invloed op ons koopgedrag. Maar kunnen ze ook onze leefstijl veranderen? Venetia La Manna is zet zich in voor de wereldwijde klimaatcrisis. Als ‘herstellende hypocriet’ zet ze zich in om men te leren meer eco-vriendelijk te leven.

Bewuster leven

We leven in een compleet andere wereld dan 50 jaar geleden. De problemen van het klimaat worden alleen maar groter. Er zit meer dan 150 miljoen ton plastic in de oceaan.  Documentaires zoals de Plastic Planet en The Game Changers maken ons bewust van de omstandigheden overal in de wereld. We worden ons dus steeds meer bewust van het feit dat we eigenlijk meer duurzaam zouden moeten leven.

Influencer marketing

Influencers springen massaal op dit feit in. Bij veel accounts op Instagram zie je in hun instagrambio staan dat ze trots vegan zijn, plantlover of environmentalist.  Het is een hot topic. Volgens veel accounts kan het niet meer, dat je niet rekening houd met het klimaat. Twee dagen per week vegatarisch eten kan niet meer, we moeten vegan zijn. Boodschappentasjes kopen in 2020 kan al helemaal niet meer. Waarbij sommige influencers dit inzetten als een slimme vorm van marketing en zo populariteit winnen, hebben andere influencers oprecht hun levensstijl veranderd. 

Wat ook de gedachte achter het accounts is. Feit blijkt dat 40% van de jeugd meer interesse te heeft in merken als influencers ermee gezien worden. Daarbij is het percentage mensen die de aanbeveling van influencers vertrouwd bijna 50%. Op Twitter bijvoorbeeld, is dat 49%. Influencers die weten hoe ze een product of leefstijl over kunnen brengen zouden dus zeker voor gedragsverandering kunnen zorgen. 

Venetia La Manna, ¨herstellende hypocriet¨

Influencer Venetia La Manna is een Instgraminfluencer die haar levenstijl compleet omgegooid heeft. Ze is volgens eigen zeggen ¨een herstellende hypocriet¨. Ze geeft dit openlijk toe en heeft dit zelfs in haar Instagrambio gezet. Het is een slimme zet en laat zien dat je best je gedachten en levenstijl om mag gooien. La Manna zet zich wereldwijd in tegen de klimaatcrisis. Ze krijgt steeds meer volgers en is ook op YouTube een fanbase aan het opbouwen. 

Nieuwe tijd

La Manna is niet de enige influencer die zich inzet voor het klimaat. Zo zijn er duizenden influencers die zich inzetten. Grote influencers maar ook macroinfluencers die voor verandering zorgen. Of dit nu een trend is in 2020 of dat we een nieuwe tijd tegemoet gaan waarin meer en meer mensen bewuster gaan leven kunnen we nog niet weten. Wel dat influencers zeker invloed hebben op onze handeling en beetje bij beetje, wereldwijd voor verandering zorgen. 

Bron foto: Unsplash