In coronatijd wordt er steeds meer gebruik gemaakt van applicaties die het mogelijk maken om te videobellen. Een van die meest populaire applicaties is momenteel wel Microsoft Teams. Toch is Microsoft Teams door een foutje iets minder populair geworden. Gebruikers ondervonden een probleem waardoor ze niet in de app konden meekrijgen of de mensen waarmee ze wilden praten wel online waren.

Hierdoor kregen hier en daar mensen de indruk dat de anderen waarmee ze wilden praten helemaal niet online waren. Voornamelijk bij zakelijke gesprekken zorgde dit voor de nodige gefrustreerde werkgevers die dachten dat werknemers niet werkten. Niet iedereen heeft last van de storing, al lijkt wel een heel groot deel van de gebruikers getroffen te zijn, wat voor hen natuurlijk erg vervelend is.

Grote storing Microsoft Teams

Het probleem leek vooral in Noord-Amerika mensen naar andere apps te pushen, maar later bleek het probleem bij gebruikers wereldwijd voor te komen. Daarom zijn er aanpassingen gedaan. Microsoft Teams leidt het Teams-verkeerd nu om vanwege een storing.Vooralsnog wordt de oorzaak van de storing nog onderzocht. Tot die tijd worden er maatregelen genomen zodat mensen wel gewoon gebruik kunnen blijven maken van de videobelopties die Microsoft Teams weet te bellen.

Vooralsnog lijkt het erop dat de gekke gebeurtenis iedereen wereldwijd op het meest willekeurige moment kan overkomen. Het komt voor bij zowel zakelijke als niet zakelijke gebruikers. De problemen worden onderzocht, aangezien het wel erg vervelend is als je niet kunt controleren of de personen waarmee je wilt praten aanwezig zijn. Eerder werd er al wat verduidelijking gegeven via een Tweet die aangaf dat Noord-Amerikaanse klanten voornamelijk werden geraakt. Dit werd later gecorrigeerd toen er ook uit andere plekken in de wereld meldingen kwamen.

Wereldwijd de nodige problemen

Door de reacties op de Tweets wordt duidelijk dat inderdaad wereldwijd mensen last hebben van de verschillende problemen rondom Microsoft Teams en het tonen van presence-informatie. Via de pagina hopen zij dat Microsoft ken kan helpen met het oplossen van het probleem. Het is nog onbekend hoe lang deze problemen voortdurend. Op sociale media geven mensen al aan dat ze in de tussentijd (tijdelijk) zijn overgestapt op andere software die dus een soortgelijke dienst aanbieden. Wereldwijd bestaan er ontzettend veel applicaties die in teamverband videobellen mogelijk maken. Denk bijvoorbeeld aan Zoom of Google Meets/Google Hangouts.

Zakelijk wordt de applicatie veel gebruikt, als tijdelijke vervanging voor de fysieke vergadertafel. Om mensen nu te helpen, worden gebruikers tijdelijk omgeleid. Dit moet de storing voor de gebruikers verdraaglijker maken, al lijkt het niet voor iedereen de problemen nog op te lossen. Wel lijkt het erop dat doordat er snel maatregelen zijn genomen, de storing wel een stuk lichter is dan toen de storing voor het eerst werd gesignaleerd. Vooralsnog wordt er door het team achter Microsoft Team nog hard gewerkt om de storing te verhelpen. Vorderingen worden via Twitter gedeeld. Regelmatig verschijnt er een nieuwe tweet met informatie.

Oorzaak van de storing

Het lijkt er nu op dat het probleem komt door een configuratieverandering in de systemen van Microsoft. Er zou een piek zijn ontstaan in het geheugengebruik van de cloudsystemen die Microsoft Teams-aanbieders aanzetten voor het verwerken van alle data die gebruikers de cloud insturen. Uiteindelijk is er daarom voor gekozen om deze eerdere configuratieverandering aan te passen.

Het terugdraaien van deze verandering kost daarentegen de nodige tijd. Niet iedereen zal de wijzigingen per direct merken. Om toch Microsoft Teams goed aan te bieden worden daarom gebruikers vooralsnog omgeleid. Even lijkt dit het probleem met de storingen te voorkomen en dus maakte Microsoft een melding op haar Twitter. Niet veel later is dit bericht weer verwijderd.

Meer informatie voor Microsoft 365 gebruikers

Op het moment is de storing nog niet opgelost. Vooral voor zakelijke gebruikers kan dit erg storend zijn. Beheerders bij organisaties die Microsoft 365 (voorheen Office 365) gebruiken, kunnen meer details vinden. Dit kan door een blik te werpen in het beheerportaal in bulletin TM212081. Vooralsnog hebben sommige mensen aangegeven deze melding nog niet te hebben gezien, anderen geven aan dat deze melding er wel staat maar niet direct te zien was toen de boodschap werd gedeeld.

Laat hieronder uw mening weten