Nationale Week Zonder Vlees

Een week lang geen vlees eten, is beter voor het milieu. Tevens zullen mensen die sowieso geen vlees eten het wel eens fijn vinden om te zien dat anderen ook het vlees eens aan de kant schuiven. In de Nationale Week Zonder Vlees is het de bedoeling dat er helemaal geen vlees op het menu staat. Het lijkt erop dat het dit jaar veel meer moeite kost om partners te krijgen voor de Nationale Week Zonder Vlees. Wordt dit jaar deze week moeizamer op poten gezet?

Partners Nationale Week Zonder Vlees haken af

Vorig jaar waren er flink wat partners die geld wilden uitgeven om van de Nationale Week Zonder Vlees een succes te maken. Nu blijkt dat dertien partners die vorig jaar wel geld uitgaven, hebben besloten om dit jaar niet deel te nemen aan het vleesloze feestje. Dit wordt bekend gemaakt door Jody Nijkamp van het bureau Green Food Lab weten aan Pig Business. Dit jaar zijn er 63 partners, wat ongeveer hetzelfde aantal is als vorig jaar. Er wordt dus niet op ingeleverd.

Toch lijkt de organisatie dit jaar meer moeite te hebben gehad met het behalen van dit aantal partners dan vorige ronde. De dertien partners die zijn afgehaakt zijn om verschillende redenen afgehaakt. Er zouden geen eenduidige redenen zijn. Uiteindelijk is alles wel opgevangen door weer nieuwe partners te zoeken die willen meewerken aan deze speciale vleesloze actieweek.

Dertien afhakers voor de week

Het gaat in ieder geval om Marqt, ProLaterre, Provincie Overijssel, Intersnack, Prof. Grunschnabel, Next Foods, Looye, Royal Zon, CelaVita, Natuurwinkel, Odin, Maza, Biotoday, Eat Natural, Nature’s Pride, Protein Ball, Spar, De Paddestoel, Joannusmolen, Buitenhuis, Eosta en Green Protein Alliance. Een flink lijstje bestaande uit een heel grote variatie aan soorten bedrijven en instellingen.

Ondanks deze dertien afhakers zouden steeds meer bedrijven open staan om na te denken over initiatieven voor een vleesloze week. Denk bijvoorbeeld aan supermarkten, restaurant, scholen en gemeenten die het initiatief op diverse manieren proberen te ondersteunen.

Slagers steunen het initiatief

Onder de partners behoort wel een opvallende vereniging.  „Zelfs de branchevereniging voor ambachtelijke slagers, de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS), geeft volgens Pig Business aan dat de Week Zonder Vlees ‘terecht mensen aan het denken zet over hun vleesconsumptie’. Opvallend gezien de vereniging opkomt voor mensen die hun geld verdienen door vlees te verkopen. De slagers willen samen alleen at de klanten bewust kopen en juist te enthousiasmeren om eerder naar een slager te gaan dan een supermarkt waar vaak vlees ligt wat een slechter leven leidde. Uiteindelijk hebben de slagers dus ook een belang.

Toch is het interessant, omdat dit een week is waarin juist wordt gepromoot om minder vlees te eten. De slagers promoten dus juist vlees van de slager boven vlees van de supermarkt, terwijl andere deelnemers het promoten om helemaal geen vlees te eten. Voor sommige deelnemers lijkt de Nationale Week Zonder Vlees dan ook geen vleesloze week te worden, maar er een week te worden waarin er bewuster met vlees wordt omgegaan. Bewuster in de zin van waar het wordt gekocht en hoeveel er wordt gekocht. Velen willen de kiloknallers vervangen voor de malse stukken vlees die ambachtelijk, netter voor het dier, op het bord gekomen.

Wat voor een week is dit?

Dit wordt de derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees. Deze speciale week wordt tussen 9 en 15 maart gehouden. Vandaag is de eerste dag van deze actieweek. In het totaal hebben op het moment van schrijven 26.514 mensen aangegeven deze week zonder vlees te gaan leven en daardoor naar schatting 3.466.820 liter water totaal te besparen. Met de actie wil iedereen die meedoet een bijdrage leveren aan mens, dier en milieu.

Het initiatief is opgezet door Isabel Boerdam, met het idee dat zij en partners vinden dat de hoeveelheid vlees die we consumeren helemaal niet meer van deze tijd is. Ze willen het flexitarisch eetpatroon meer promoten. Door deze week willen ze aantonen dat vegetarisch eten niet saai hoeft te zijn en er genoeg smaakbeleving zit in het eten van iets waar geen vlees inzit. Vlees zou geen noodzakelijk onderdeel va n de maaltijd hoeven zijn volgens de actievoerders achter deze speciale week.

Verschillende acties voor Nationale Week Zonder Vlees

Door heel het land worden er verschillende acties georganiseerd om mensen aan een vleesloze week te helpen. Neem bijvoorbeeld de KFC die tijdens deze speciale week in Rotterdam alleen maar vegetarisch eten aanbied. Interessant, gezien het restaurant draait op het verkopen van zoveel mogelijk kip. Bij de Albert Heijn worden er stikkers geplakt op de vegetarische schappen met het idee mensen vaker een vegetarisch hapje boven vlees te laten verkiezen.

Er zijn 940 restaurant die meedoen aan de actie, 375 scholen die zich ervoor inzetten, 135 pompstations die snelweggebruikers vegetarische snacks zullen aanbieden. Ook binnen het ministerie wordt er aandacht geschonken aan de Nationale Week Zonder Vlees. Zo zal het ministerie van Landbouw meewerken aan het voeren van zoveel mogelijke campagnes. Dit gebeurt allemaal met het doel om mensen bewuster om te laten gaan met vlees en de omstandigheden waarin dieren leefden. Het idee is om deze bewustwordingscampagne jaarlijks te voeren.

Laat hieronder uw mening weten